Vše se dynamický mění. Změna je jediná jistota, kterou máme. A proto je potřeba pořád umět na požadované změny reagovat a nezbláznit se z nich. Schopnost neustálého učení se a zlepšování osobních kvalit patří k manažerovi jako šálek k podšálku.
Učící se manažer
V praxi potkáváme různé typy manažerů od toxických, úspěšných, laskavých, racionálních až po intuitivní. Je vhodné být zralým manažerem s přesahem, který umí propojovat racionální i intuitivní metody. Tudíž je velmi žádoucí získávat nové znalosti, třeba i koučovací.
Jak moc věříte, že leader/manažer neboli vedoucí může být „koučem“ na svém pracovišti?
Podle mě, má příliš mnoho úkolů na to, aby našel čas a mohl být empatickým a naslouchajícím koučem přímo v pracovním procesu.
Co ovšem může, když ovládá koučovací umění?
- využívat koučovací dovednosti jako součást vedení lidí;
- vědět, že koučink je funkční nástroj a nabídnut svým zaměstnancům koučink s profesionálním koučem;
- lépe rozumět svému týmu.
Každý manažer má možnost volby
- Jít s dobou a učit se nové dovednosti, i když s přibývajícím věkem trošku pomaleji. Na druhou stranu v tomto případě již doma nejsou malé děti vyžadující neustálou pozornost. A tak je času na učení dost.
- Je možné opakovat okoukané vzorce a říkat: „Tohle se již učit nebudu. V klidu si ještě počkám nějaký ten rok do důchodu a kašlu na to. Před 20 lety jsme to dělali takto a bylo to dobré.“
Obecně je doporučující ustavičně rozšiřovat své kompetence. Možným nástrojem na zlepšení pracovní pohody a zralosti manažera jsou i koučovací dovednosti. Já jsem začínala jako manažerka v devadesátkách. Nejdůležitější bylo mít požadované výsledky. Určitou chloubou úspěšnosti bylo i mnoho odpracovaných hodin a žádný čas na odpočinek. Tato filozofie, nikdy nespícího manažera, je naštěstí překonána.
Co vše manažer dokáže lépe zvládnout, když získá koučovací dovednosti?
- rozvíjet důvěryhodnost;
- schopnost nadefinovat vize a cíle organizace i jednotlivce;
- prezentovat firemní hodnoty;
- rozpoznat potenciál a silné stránky zaměstnanců;
- podporovat rozvoj silných stránek
- využívat komunikační mistrovství;
- pečovat o interpersonální vztahy;
- schopnost vést smysluplné rozhovory;
- měnit myšlenkové vzorce;
- mít konstruktivní postoj k chybám a nastavit proces znalostního managementu tzv. lessons learned;
- motivovat lidi;
- schopnost zpracování stresu;
- porozumět emoční inteligenci a kultivovat prožívaní emocí v pracovním prostředí;
- formulovat zpětnou vazbu a využívat ji;
- řešit vztahové konflikty;
- zvládat krizové situace a vést náročné rozhovory;
- být vzorem profesionalisty a lidskosti;
- a mít celé portfolio technik pro vlastní psychohygienu.
Kolik máte chuti umět vše zmíněné aplikovat ve své každodenní praxi?
A to vše s hravostí, zvídavostí, sdílením a nasloucháním.
Co to znamená ve zkratce?
Manažer, obohacený o koučovací dovednosti, má zdravou sebedůvěru, umí stanovit cíl a strategii jak ho naplnit. Vše to umí vykomunikovat, sladit výkonnost a spokojenost zaměstnanců. Kromě běžného provozu zvládá řešit i krizové scénáře a vytváří žádoucí atmosféru pro spokojený tým a spolupráci.
Naskočte do kurzu již v lednu 2023
Kouč pro management – 5 měsíců, 5 soustředění, 120 hodin prezenční výuky.
Získáte koučovací metodiku. PŘESAH.
Získáte funkční techniky pro rozvoj týmové dynamiky. SPOLUPRÁCE.
Absolvujete semestrální vzdělávání v kruhu max. 6 lidí. KVALITA.
Získáte podporu 3 kouček. PODPORA.
Maximální podpora v průběhu kurzu i poté. PŘESAH.
Tvoříme komunitu. MY SPOLU. Akreditace MŠMT samozřejmostí. CERTIFIKÁT.