Trendy v evidenci docházky nejsou jen pro vyvolené. Dorazily už i do obchodních řetězců či nemocnic

Viktor Mečiar je ředitel IT firmy TULIP Solutions, která brzy oslaví deset let na trhu. Klientům pomáhá s digitalizací HR procesů. V rozhovoru vysvětluje postoj retailu a zdravotnictví k technologiím na poli evidence docházky zaměstnanců.

První vlaštovky v digitalizaci docházky jsou nejspíš IT firmy, které logicky sahají po nejnovějších trendech. Jak jsou na tom obchodní řetězce, zdravotnictví a podobná odvětví?

Ano, je to tak. V IT se jako první vrhají na digitalizaci HR agendy. Je to tím, že IT pracovníci jsou otevřenější změnám, ale také proto, že IT má enormní nedostatek lidí a firmy udělají v podstatě cokoli, aby talenty přilákaly. Odbourání administrativy je jedním z lákadel.

Retail, zdravotnictví nebo neziskový sektor jsou až v další vlně. Takových firem a organizací je většina a je to pochopitelné. Mají složitou pracovní dobu, rozdělení týmů, potřebují plánovat směny, zaměstnávají sezónní pracovníky a z těchto a dalších důvodů se přiklánějí spíše ke starosvětskému přístupu k HR a docházce. Papíru a fyzickým terminálům pořád důvěřují víc. Mnoho velkých nemocnic ale i mezinárodních obchodních řetězců dodnes řeší docházku Excelem. Ale mění se to. Máme velké klienty z retailu, kteří jsou velmi nakloněni cloudu.

Covid se retailu dotknul radikálně. Investují teď řetězce do docházkových a HR systémů?

Jak které a jak v čem. Je pravda, že nevyužívají home office, takže kvůli tomu docházkový systém za cloud měnit nemusejí, na rozdíl od jiných odvětví. Retail potřebuje rychlé, flexibilní a uživatelsky přívětivé plánování směn. Často docházku na prodejně řeší vedoucí, podřízené o tom jen informuje. Nesnažíme se proto například digitalizovat schvalování dovolených na prodejnách, když to nemá smysl. Chceme vedoucímu prodejny zefektivnit jeho práci s docházkou všech zaměstnanců, komunikaci na centrálu a výrazně zrychlit přípravu podkladů pro mzdy. V tom jim TULIP pomáhá. Samozřejmě, základem je evidence a schvalování dovolených, PN a ostatních absencí.

TULIP používají v téměř 40 zemích světa. Je mezi nimi rozdíl? Jsou někde otevřenější změnám?

Používají nás banky, obchodní řetězce i IT giganty v různých státech. Nikdo nechce evidencí docházky obtěžovat zaměstnance. Proto společnosti hledají způsoby, jak zákonné povinnosti automatizovat a zjednodušovat. A to všude na světě. Česko a Slovensko jsou naše domácí trhy, tady jsme nejsilnější. Neřekl bych, že jinde je to lepší. Cloud už dominuje všude. Je to spíše o konkrétních lidech ve firmách než o jednotlivých trzích.

Více o TULIPu najdete na www.tulipize.cz