Bez digitalizace docházky to už nejde. Jak začít?

Jak si jistě pamatujete, když udeřila pandemie, byly to především technologie, které držely nad vodou firmy, když se náhle měnila dostupnost pracovníků, pravidla práce z domova, poptávky a dodávky materiálů a mnoho dalšího.

Ač se může zdát, že všechno je zase při starém, technologie, které urychlily digitalizaci podniků, tu zůstaly. A budou určovat trendy pro další období.

Cloud jako pomoc při evidenci docházky

Ve firmách, které v předchozích letech s digitalizací sotva začaly, přišla jako první na řadu HR oddělení. Je to logické, protože od IT nástrojů si každý slibuje především ulehčení administrativě.

Společnosti se rychle rozhlížely na trhu s cloudovými docházkovými systémy, aby nahradily fyzické terminály na pobočkách, které jim najednou byly k ničem. A teď zjišťují, že pípání na turniketech je ve většině odvětví opravdu zbytečné. Zatěžuje zaměstnance, HR i IT oddělení.

Společnost TULIP Solutions, která poskytuje cloudové služby firmám v 34 zemích světa, zaznamenala od dob pandemie zvýšený zájem firem o přechod ke cloudovému docházkovému systému.

Před rokem 2020 jsme mívali velké množství poptávek na řešení s terminály, které v našem portfoliu vůbec nemáme. Ale pandemie firmám ukázala, že v množství odvětví je takové řešení evidence docházky zbytečné a není třeba obtěžovat zaměstnance pípáním při každém příchodu a odchodu,“ říká Viktor Mečiar, výkonný ředitel TULIP Solutions.

Jde především o firmy, které mohly nechat zaměstnance pracovat z domova a evidence docházky se musela přesunout do cloudu. Výrobní společnosti stále pochopitelně zůstávají u hardwarového řešení, protože jádro jejich práce neumožňuje práci z domova a flexibilní pracovní dobu. Ta se týká hlavně kreativních a administrativních odvětví. TULIP ale používají k evidenci docházky i výrobní podniky, které chtějí jednodušší správu docházky pro administrativní oddělení. Je tak poměrně běžné, že podnik má docházkové systémy dva: terminál na výrobě a logistice a cloud pro ostatní.

Bonusem docházkových systémů jsou další HR funkce

Systémy jako TULIP byly od března 2020 velkou pomocí, protože jejich nastavení je otázkou dní a není potřeba nic instalovat na zařízeních zaměstnanců. Ti dostanou jednoduchý uvítací e-mail a mohou začít pracovat. Podobné řešení si pandemie vyžádala i v dalších oblastech HR: „Řešili jsme například nástupy zaměstnanců přes TULIP a připravili úplně nový modul na automatizaci procesu ročního zúčtování daní tak, že jsme žádost a s ní spojený dotazník přenesli z papíru do elektronického cloudu. Naši klienti se takto zbavili papírových dotazníků a návštěv HR oddělení na pobočkách, což mělo značný úspěch. Pomohli jsme takto desítkám firem v Česku a na Slovensku, kde jsme tento proces plně pokryli v souladu s legislativou,“ uvedl Mečiar.

Cloudoví poskytovatelé tak na první pohled patřili k vítězům uplynulého krušného období. Není to však úplně pravda a pandemie nebyla v IT vždy zlatým dolem. „Těsně před pandemií jsme investovali mnoho peněz a času do vývoje nového modulu na vyúčtování pracovních cest. Právě, když jsme ho chtěli s velkou slávou spustit a propagovat, přestalo se cestovat. To byla čára přes rozpočet, která zamíchala kartami v meziročním výsledku. Ale naštěstí už se opět cestuje a o zájem o modul roste,“ doplnil Viktor Mečiar.

Bezpečnost dat už není strašákem

Firmy si uvědomují, že není čas na vývoj vlastních řešení a koupě hotového systému s plnou podporou je volbou číslo jedna. Donedávna je brzdily obavy z bezpečnosti dat. Ty už mezitím byly tolikrát vyvráceny, že tato otázka padá čím dál méně. Potvrzuje to i Viktor Mečiar: „V minulosti jsme dlouze vysvětlovali, že máme všechny potřebné certifikace, podstupujeme testovaní a etický hacking za obrovské peníze a že si nemůžeme dovolit tuto stránku věci zanedbat, protože bychom přišli o byznys. Dnes je to už lepší a klient se obvykle pouze ujistí, že na toto důsledně dbáme.

Mečiar také doporučuje raději mít na každou oblast samostatné řešení než kupovat robustní systémy, které vám sice na první pohled pokryjí vše, ale soulad s místní legislativou a detaily poskytovatelům unikají, takže nemusí naplnit vaše očekávání.

Samotný dodavatel by vám měl být schopen říct, v čem je silný a co raději přenechá konkurenci.

Více o cloudové evidenci docházky zjistíte na www.tulipize.cz