Angličtina a přesčasy! Co vám s jistotou zmaří nábor účetních?

Dnes už to nejsou jen ajťáci, kdo si na trhu práce může vybírat. Ostřílení účetní mají rovněž eso v rukávu. A tak pro vás Martina Hricinová, náborová konzultantka z personální agentury Devire, shrnula, co si ohlídat při obsazování účetních rolí.

Dlouhodobě sleduji, jak firmy zápasí s náborem v oblasti účetnictví. Naříkají, že nejsou kandidáti. Přitom náš průzkum, kterého se zúčastnilo 308 účetních z celé České republiky, ukazuje, že v minulém roce bylo na českém trhu 71 % zájemců ochotno změnit práci. A kvalitní uchazeči mi dodnes cinkají v inboxu.

Proto je na čase si uvědomit, že nábor v tomto sektoru vyžaduje větší pozornost. Potřebuje mírnou dávku nadhledu a změnu myšlení náborářů. Nejdůležitější ingredience však zůstává stejná – umět se přizpůsobit potřebám dnešních kandidátů. Jinak to nepůjde…

1. Nespoléhejte pouze na životopis

Počet let praxe představuje hlavní kámen úrazu! Spousta mých klientů lpí na tom, aby měl jejich nový účetní na triku alespoň pět let v oboru. Jiné zase děsí nabušený profesionál, který by se mohl po nějaké době začít nudit a jít hledat jinam. Proto doporučuji soustředit se méně na data v životopise a raději se doptávat uchazečů napřímo.

Hodnotit kandidáty bez pohovoru jen na základě CV je totiž jako soudit knihu podle obalu. Někteří uchazeči sice mají méně zkušeností, ale jejich práce mohla být na předchozí pozici intenzivnější nebo ve větším rozsahu. Je možné, že si za krátkou dobu osahali účetnictví komplexněji než někdo, kdo v oboru plaval pět let. Ověřte si, jaké konkrétní úkony měl uchazeč na starosti. Místo lpění na určitém čísle se tedy vyplatí vzít telefon a s uchazečem si pár minut popovídat.

2. Je angličtina opravdu potřeba?

V oblasti českého účetnictví se rozmohl takový nešvar, že firmy chtějí za každou cenu angličtináře. A to navzdory tomu, že práce probíhá v českém týmu a s českými klienty. Náš průzkum potvrdil, že dokonce 68 % účetních ve svém zaměstnání angličtinu spíše nevyužívá. Přesto angličtina nadále zůstává v inzerátech spolehlivým nástrojem k tomu, jak si podřezat větev a přijít o hromadu kvalitních uchazečů.

A jak moc anglický jazyk zastrašuje kandidáty? To jsem sama nedávno otestovala. Stejný inzerát. Jen v jednom bylo napřímo uvedeno, že není potřeba cizí jazyk. Přihlásilo se 17 kvalitních uchazečů. Na pozici s požadavkem na angličtinu se mi během 13 dnů nepřihlásil nikdo. Takže zvažte, zda angličtina je opravdu „musthave“.

3. Zase ta rychlost…

Neodrazujte kandidáty zbytečně tím, že nábor roztaháte na tři kola. Kvalitní účetní vám to nebudou tolerovat. Pokud však víte, že vícekolový nábor musí proběhnout, netlačte alespoň na datum nástupu.

Moje nedávná zkušenost, kdy firma brzdila celý proces, a přitom od začátku prohlašovala, že nástup je nutný ihned, ideálně včera, mi ze hry vyřadil několik skvělých uchazečů. E-mail od kandidátky mluví za vše: „Martino, moc vám děkuji za nabídku. Čekat na ně další dva týdny ale vážně nebudu. Ať se vám daří.“

4. Přemýšlejte o přesčasech s rozumem

Nalijme si čistého vína, nasekané deadliny v oblasti účetnictví opravdu existují. 35 % účetních na českém trhu dokonce uvádí, že pracovní přetížení stojí za jejich dlouhodobou pracovní nespokojeností. O přesčasech tedy mluvte s kandidáty na rovinu a rozhodně se domluvte na jejich kompenzaci.

Tento týden tu zůstaneš déle, ale příští týden budeš mít den volna? Peníze navíc? Záleží na vás. Jen už opusťte představu, že s vámi bude někdo denně v kanceláři až do večera. Té době už definitivně odzvonilo!

5. Hledám účetní! Ale žádného padesátníka nevezmu

Pozoruji, že touha rozdávat nálepky „ten už je moc starý“ tu pořád existuje. Nedělejte to! Zbytečně ztrácíte lidi, kteří už mají něco skutečně za sebou a mohli by být skvělým přínosem pro váš tým. Není to tak, že „by neměli takový drive, nebudou se chtít učit v jiném programu, nebo nezapadnou do týmu“. Posuzujte každého individuálně na základě pohovoru.

Se svými klienty si vždy ujasňuji, že diskriminace na základě věku je za hranou a nepřinese nikomu nic dobrého.

Autorkou článku je Martina Hricinová – seniorní konzultantka z personální agentury Devire, která se v náboru pohybuje téměř tři roky. Dlouhodobě se zaměřuje na role v oblasti financí, účetnictví a administrativy. Kandidáty do firem přináší napříč všemi regiony Česka, Slovenska a východní Evropy.