Nestarám se o zdroje, jsem v Notinu se svými kolegyněmi a kolegy

Chceme mluvit tak, aby nám lidi rozuměli, nepoužívat žádnou HR hatmatilku. Dělat věci, které mají smysl, nějaký dopad a které jsou z hlediska firmy důležité. Ne něco, co děláme pro sebe a jsme jediní, kdo to dokáže ocenit.  Dodávat věci a řešení rychle, ale i kvalitně, říká Jiří Havel, People Care Team Manager společnosti Notino.

Ve společnosti Notino působíte jako People Care Team Manager. Je to jen jiné označení pro HR manažera, nebo svou roli v rámci této pozice vnímáte jinak?

Od loňského května, kdy jsem se směrem na východ, tedy do Brna a do Notina vydal, jsem byl také HR manažer, a to až do konce roku. Protože jsme však procházeli velkou rekonstrukcí, či poněkud citlivěji řečeno transformací, kde klíčovou částí úspěchu byla hlavně změna mindsetu, tak jsme se od začátku roku 2023  přejmenovali na People Care Team.  Také jsme k tomu udělali takovou drobnou kampaň, pozvali kolegy z Notina na společná setkání, vysvětlovali, co ta změna znamená, proč ji děláme. Mělo to docela úspěch a byla to snad i zábava, přišlo se podívat zhruba 300 až 400 lidí. A to jsme ani nenabízeli občerstvení. V každém případě ten název je spíše jen třešnička na dortu, i když například možnost vymyslet si název svého oddělení byla určitě pro řadu mých kolegyň a kolegů skvělá zábava. A ta kreativa stála za to, teď máme týmy jako People Innovations, People Experience & Branding a další originální názvy.

Ale ten hlavní důvod změny označení je jiný a poměrně jednoduchý. Já se nepovažuji za zdroj, ač jsem HR dokonce kdysi v minulém století vystudoval, nesedím v kancelářích se zdroji, nestarám se o zdroje, já jsem v Notinu se svými kolegyněmi a kolegy.  Považuji je a někdy i sebe za lidi.  Proto v názvu máme People. A to druhé slovo „Care“?  Když jsme se celého Notina ptali, co od nás ještě jako od HR očekávají, zaznívalo toho hodně, ale péče byla na jednoznačně prvním místě. Prostě nejdůležitější. A my jsme dávno dokázali tvrdit, že péče o lidi je to, co nás odvádí od práce, což mne dodnes občas v noci budí hrůzou.

Takže kromě toho, že máme ten hezký název, je People Care moderní trend, a my chceme být moderní, je to pro nás hlavně změna paradigmatu. A proměna našeho fungování jako týmu. Chceme mluvit tak, aby nám lidi rozuměli, nepoužívat žádnou HR hatmatilku. Dělat věci, které mají smysl, nějaký dopad a které jsou z hlediska firmy důležité. Ne něco, co děláme pro sebe a jsme jediní, kdo to dokáže ocenit.  Dodávat věci a řešení rychle, ale i kvalitně. Já jsem měl to štěstí, že jsem se během svého profesního života dostal na pár pozic mimo HR, do komerčního oddělení nebo business developmentu.  A to vám dá úplně jinu optiku vidění světa a fungování firmy.  Umíte odlišit blbosti od podstatných problémů.  Za jeden rok mimo HR jsem se naučil více než za 5 let v oboru. A jsem za to dodnes vděčný.

Dočetla jsem se, že kolem sebe máte poměrně rozsáhlý tým kolegů, kteří se starají o blaho zaměstnanců společnosti Notino. Je podle Vás tak velký tým potřeba, HR týmy i ve velkých korporacích bývají často menší?

Když jsem do Notina přicházel, zdědil jsem tým asi 40 lidí. Ptal jsem se sám sebe, proboha, co tam všichni dělají. Teď je nás už skoro 50 a stejně nestíháme. Takže ano, podle nějakého best practice jsme poměrně předimenzovaní. Mimochodem jsme si s cílem zjistit, jak jsme efektivní a kvalitní, nechali vypracovat externí audit. Musím přiznat, že to bylo před loňskými Vánocemi bolestivé čtení ve smyslu je vás moc, nemáte moc zkušeností, nevíte, co firmě dodávat a pokud náhodou víte, tak to dodáte podle toho, zda na tom dělá zrovna Jirka, Pepa nebo Jana… prostě chyběl standard kvality a výsledku. Na druhou stranu v té době také očekávání bylo odlišné, podle zkušeností manažera – takže ve zkratce nikdo pořádně nevěděl, co po nás chce a my jsme to nebyli schopní pořádně dodat, zkrátka začarovaný kruh. Ale s ohledem na to, jak máme či spíše nemáme nastavené procesy, jak fungují či opět nefungují systémy, co všechno vymýšlíme a většinou i hned děláme, protože akceschopnost a změna u nás v Notinu dostávají velmi odlišné konotace oproti normálnímu světu, tak to vypadá jinak.

Další věc je složení týmu z hlediska zkušeností, praxe i věku. Kromě mne jsme velmi mladý, perspektivní tým. Notino je hnané efektivitou, takže budeme zefektivňovat. Víme to, Notino má obrovské růstové plány a my chceme být efektivní, nejen výrazná nákladová položka. Struktura, jakou máme teď je vhodná pro aktuální potřeby, za dva roky může být poměrně odlišná. Korporáty fungují jinak, vše nastavené, tak jen ladíte. My v podstatě budujeme vše od začátku. Nebo předěláváme. A v tom je to kouzlo. Množství věcí, které uděláme za rok, jinde trvá deset.

Img 7194

Jak vnímáte roli HR oddělení v rámci firmy?

Na začátku svého působení v Notinu jsem se jen ptal. Dva měsíce. Dotazníky, osobní schůzky, externí audit. Co od nás čeká business a lidé, co manažeři, jak svou roli vnímáme my, jakou máme vizi a proč tady vlastně jsme. To byla obrovská časová investice, ale strašně důležitá. Zároveň jsme si dělali profi externí audit a na základě všech poznatků jsem se rozhodli. Budeme v Česku nejlepší zaměstnavatel v e-commerce. Dřív nebo později. Protože si to Notino zaslouží, protože si to lidi v Notinu zaslouží. Rozhodnout se je docela jednoduché. Ale jak to provést?  Pro nás to znamená několik klíčových věcí: mít vizi a strategii, být strategickým partnerem businessu a managementu, naprostá profesionalita, excelentní péče o lidi, moderní trendy, rychlost, spolehlivost, efektivita a možná nejvíc – přátelský přístup, styl komunikace a úsměv. K nám si lidi nechodí povykládat, chodí řešit různé problémy. A pokud dostanou svou informaci rychle, kvalitně a s úsměvem, budou spokojeni. A já taky.

Co lze, chceme měřit a ono se dá měřit skoro vše, kvalitativně či v číslech. Máme nově nastavenou strukturu týmu, která je momentálně asi nejvhodnější pro danou situaci, elitní tým složený z mistrů svého řemesla, zralých lidí s vysokou morální integritou a obrovským oborovým know-how i spousty mladých nadšených nováčků, kteří se mají od koho učit a je to dokonalé panoptikum. V tom dobrém slova smyslu. Které navíc pohromadě funguje. Rozdílnost osobností, názorů a postojů je strašně důležitá. Ale pak jsou věci, které zase máme společné a jsou společné i kultuře Notina – týmovost, ochota udělat něco navíc a touha se učit a zlepšovat. A to nás dává dohromady.  Nepotřebujeme, aby nás lidi milovali, ale abychom měli respekt. Ten získáte prací. Kvalitní prací. Rádi nás mají většinou doma…ale zas nechci už jindy číst v dotazníku, že návštěva na HR je horší než návštěva zubaře. Nebo kolonoskopie..to jsou citace…

A taková specialita právě v našem týmu. Když jsem jej výrazně rekonstruoval, skládal jsem tým cca 10 manažerů více než rok, tady jsem nebyl ochoten udělat ani nejmenší kompromis. Dnes věřím, že mám tým složený z nejlepších lidí v oboru a chtěl bych jít příkladem i ostatním týmům v Notinu v tom, jak fungovat. Strašně mě ta banda kolem baví. A to i přesto, že jsem asociální a emočně plochý…

Stojíte jako People Care Team Manager „na půli cesty“ mezi nejvyšším vedením a zaměstnanci? Jak těžké je podle Vás tuto pozici vybalancovat? Aby se ani jedna ze stran necítila „zanedbávaná“?

Nejhorší pro mne vždycky bylo, když šel někdo dělat do HR, protože má rád lidi a chce komunikovat.  To pro mne bylo jako hadr na býka. To tuhle profesi brutálně degraduje. Umět vyslovit delší větu a cítit se mezi lidmi příjemně je předpoklad každé profese, pokud nejste hrobník.  Pokud chcete dělat lidem dobro, můžete jít raději dělat do baru, tam ten výsledek vidíte hned a velmi dobře.  Tedy je ten efekt většinou jen dočasný, ale viditelný. Náš job není jen o tom dělat lidi šťastnější, ale hlavně firmu lepší. V People Care řešíte spoustu nepříjemných věcí, hlavní síla je v práci s informacemi. A jak jsem již zmiňoval, není to o tom, že vás budou manažeři i ostatní milovat, ale o tom, že vás budou respektovat, protože jim dokážete pomoci. My tvoříme centres of excelllence people, partneři, tedy u nás partnerky, zas první linii.

A ano, bylo nám vyčítáno, že se věnujeme manažerům a na normální lid nemáme čas, hledali jsem řešení a věřím, že našli, protože tu firmu tvoří práce 90 % těch „normálních“ lidí. A my chceme být dostupní a přístupní všem. Ideální svět bude, až firmy nebudou HR potřebovat, protože vše vyřeší sami. Díky zkušeným manažerů, dobře nastaveným procesům a systémům.

Toho se bohužel nebo naštěstí já nedožiju. Ale udělám pro to maximum. Firma potřebuje vhodné lidi. Ti zase potřebují, aby se o ně firma postarala. Je to oboustranný kontrakt. Něco za něco. Firma není rodina. Ale tým. Řešíme vztahy, prostředí, potřeby a řešíme výkonnost. Nikdy se nezavděčíte všem a ani nechtějte. To je cesta do pekla. Ale musíme se umět postavit za svá rozhodnutí, přiznat třeba i chyby a poučit se z nich.

Celý rozhovor najdete v aktuálním čísle magazínu ProfiHR.