Jak může umělá inteligence zefektivnit naši každodenní práci?

Stále častěji je umělá inteligence využívána v různých oblastech práce, kde může zefektivnit a zjednodušit mnohé činnosti. Umí pomoci s rychlým vyhledáváním informací, rešeršemi, překlady, popisky, tvorbou krátkých i delších textů, odpověďmi na e-maily a dalšími úkoly, které by jinak zabíraly hodně času a energie.

Velmi rychle dokáže AI zpracovávat rutinní opakované práce prováděné na počítači jako je například vyplňování dotazníků, generování grafů, reportů a diagramů. Díky sledování lidské činnosti dokáže také vytvářet související dokumentaci a urychlit tak administrativu. „AI tak ulehčí lidem od rutinních úkonů, které jsou časově náročné, nudné a unavující. Proto je vhodné je automatizovat pomocí umělé inteligence,“ říká Michal Černý ze společnosti Audiopro.

Pomoc pro marketing

AI umí pomoci například s články, blogy, prezentacemi, shrnutími či tvorbou popisků, klíčových slov nebo sloganů. Také může překládat texty do různých jazyků, kontrolovat gramatiku a pravopis, generovat otázky a odpovědi, vytvářet anotace a citace. Velmi dobře slouží jako inspirace či základ pro finální podobu textů, stále však je zapotřebí kritického nebo tvůrčího myšlení, které koncept dotáhne.

„V Trenýrkárna.cz využíváme Chat GPT k pomoci s názvy kampaní, k úpravě textů na požadovaný počet znaků, úpravě sloganů, aby se neopakovaly nebo nám pomáhá s popisky produktů pro e-shop. Nahrajeme fotku a vložíme zadání pro tvorbu popisků. Text pak slouží jako vodítko pro copywritera,“ říká Ruslan Skopal, spolumajitel a CEO Trenýrkárna.cz. „Pomáhá nám také s vytvářením snadno zapamatovatelných kódů o určitém počtu znaků, se vzorci v excelu, překlady textů či souhrny dlouhých textů na kratší,“ dodává.

Umělá inteligence může vytvářet obrázky a grafiku na základě popisu nebo zadání. To může být užitečné pro tvorbu originálního a personalizovaného vizuálního obsahu. Dokáže také upravovat a retušovat obrázky a grafiku. „Ve firmě ji používáme vedle copywritu také v grafice, kde je někdy pro specifická témata těžké najít grafiku konkrétní scény. S AI je to otázka vteřin, maximálně minut,“ popisuje ředitel marketingové agentury Brand Boost Lukáš Haubelt.

Ilustracniai 3

Výkonná asistentka

AI může fungovat i jako virtuální asistent, který odpovídá na dotazy, plánuje schůzky, organizuje úkoly, posílá upozornění a dokáže třeba shrnovat komunikaci. „Pokročilé jazykové modely dokáží rychle a efektivně analyzovat záznamy z Teams meetingů nebo analyzovat e-mailovou komunikaci. Když si například řekneme, že jsme během roku řešili s daným člověkem či firmou něco přes e-maily, mohu zadat: „Shrň mi naši emailovou diskuzi za poslední rok.“ AI v podobě Copilota integrovaného v Outlooku pak vytvoří krásný odstavec, ve kterém seskupí klíčové informace z těch 30 nebo 40 e-mailů. Udělá výpisy nejdůležitějších bodů a zjišťuje, jak každý z nás reagoval. Je to opravdu velmi přínosná funkce,“ říká Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy GOPAS.  

„Umělou inteligenci lze také efektivně využít k brainstormingu a generování řešení složitých problémů. Může nabídnout nový pohled na věc, podporovat kreativní myšlení a pomůže hledat nové nápady,“ říká Josef Jankovský, HR manažer české módní značky Vuch. „Kolegové v týmu mohou být zajeti ve stereotypech myšlení a uvažování. Rozumné použití AI tedy může být velkým obohacením,“ dodává. Umělá inteligence však není zázračným nástrojem, který by vyřešil všechny problémy za nás. Je potřeba ji využívat s rozumem, opatrností a respektem. Je také důležité spolupracovat s ostatními lidmi, kteří mohou mít jiné názory, zkušenosti a dovednosti. Umělá inteligence by měla být chápána jako pomocník, nikoliv jako konkurent nebo hrozba.