AI je tu a nehodlá nikam jít. Touhle větou se dnes uvozuje téměř každá akce, pozvánka na kurzy i články. Chápeme. Jak ale s touhle skutečností naložit?
Jsem právník, a tak se u mě sbíhají dotazy, obavy i průšvihy. V poslední době pochopitelně koncentrované kolem AI. Co lidi zajímá nejčastěji? A co by vás zajímat opravdu mělo?
Používání generativních AI nástrojů
Největší boom zažívá využívání AI nástrojů pro tvorbu obsahu – nejčastěji fotek, textů, videí, hudby. Sáhneme po nich při tvorbě webů, nové korporátní identity, příspěvků na sociální sítě, školení.
Jasně, tvorba takového obsahu s sebou nese určitě výhody. Každý druhý se najednou cítíme být Michelangelem, a to za pár vteřin a minimální náklady. Skrývá ale taky spoustu rizik. Víte o nich?
- Obsah, který tvoříme jednoduchým promptováním nemá právní ochranu
Videa, fotky, texty, které tvoří lidé, jsou ze zákona chráněné. Autorské právo nad nimi automaticky roztahuje ochrannou vrstvu a lidské výtvory chrání. Znamená to, že se na ně bez souhlasu tvůrce nesahá. Pokud dnes do tvorby „vtáhnete“ AI nástroje typu DALL-E nebo MidJourney, jsou to právě tyto nástroje, kdo obsah tvoří. Autorský zákon ale chrání práci lidí, ne strojů a softwarů. Proto tyto AI výstupy nejsou z pohledu práva autorská díla. A sáhnout si tak na ně může kdokoliv. Jste na to ve firmě připraveni?
- Pozor na vykrádání cizích děl
Autorská práva jsou komplikovaná věc. O tom žádná. AI nadšenci se do promptování vrhají po hlavě a tvoří výstupy na základě „inspirace“ cizími výtvory. Pokud se jako firma chcete těmito výstupy pyšnit, měli byste vědět, že infografika ve stylu Avengers, kampaň, ve které vám jen tak poletuje vypromptovaný Dumbo nebo článek psaný ve stylu Patrika Hartla vám může do budoucna nepěkně zavařit.
- J.Lo si do svých materiálů jen tak dočarovat nemůžete
Podobná omezení se týkají ochrany osobnosti. To, že nástroje umožní promptování veřejně známých osobností neznamená, že je v byznyse v pořádku takové výstupy využít. Pořád platí pravidla pro ochranu osobnosti nebo nekalou soutěž, která byste měli znát a respektovat.
- Pozor na sdílení důvěrností
Pokud ve firmě používáte na trhu obvyklé AI nástroje, ujistěte se, že do nich vaši zaměstnanci nevkládají data, která tam nemají co dělat.
Typicky to bývají data, která máte povinnost chránit díky dohodám o mlčenlivosti nebo výhradním licencím. Také pozor na vkládání osobních údajů nebo know-how společnosti. Většinou nechcete, aby se na vašich datech jazykový model učil a používal je například pro výstupy vaší konkurence. Ve druhé řadě musíte ctít sliby, které jste dali svým klientům ve smlouvách. Do hry tady vstupuje i regulace z hlediska kyberbezpečnosti nebo ochrany osobních údajů.
Myslete na to, že za počiny svých zaměstnanců dává hlavu na špalek především vaše firma. A pokud jste se vrhli směle vstříc implementaci nových nástrojů, naučte vaše lidi, co do těchto AI nástrojů nepatří, ideálně i (s)právně promptovat.
Využití nástrojů v HR aneb Evropa zasahuje
V HR oblasti se řada podnikatelů také těší na zjednodušení řady procesů. Ať už „hiringu“, „onboardingu“ zaměstnanců, jejich hodnocení, zvyšování, snižování odměn, navrhování povýšení nebo naopak čas rozchodu. Všichni potenciál AI v této oblasti cítíme. A stejně si uvědomujeme skrytá rizika.
Evropa v tuto chvíli pracuje na nařízení, které se mimo jiné na oblast HR zaměřuje. Některé AI nástroje budou na území EU v oblasti HR zakázané. Patří tam ty, které by monitorovaly a hodnotily emoce zaměstnanců na pracovišti. Nástroje, které budou sloužit k nabírání a hodnocení zaměstnanců Evropa vítá. Zároveň si ale uvědomuje jejich dopad na naše životy. Tyto nástroje tedy budou podléhat rozsáhlým povinnostem a certifikacím ještě před jejich uvedením na evropský trh. Schválení předpisu čekáme už v průběhu tohoto roku.
Autorkou článku je advokátka Petra Dolejšová, bezparagrafu.