Odborně o řízení lidských zdrojů

Zdraví zaměstnanců jako klíč k úspěchu

Woman 567021 1280
Zdroj: Pixabay/Mariolh

Zdraví je hodnotou, kterou většina lidí staví na první místo. Zdaleka se již přitom nejedná jen o zdraví fyzické, ale často se dere do popředí i lidská psychika. Každý, kdo kdy čelil jakýmkoliv vážnějším zdravotním problémům, ví, jak dovede nemoc ovlivnit celkovou kvalitu života a jak se problémy se zdravím dokážou negativně projevovat v osobním i pracovním životě.

Péče o zdraví si proto zaslouží naši pozornost, a to nejen ve volném čase. Čím dál tím víc toho mohou dělat pro zdraví i zaměstnavatelé, odměnou jim budou odolní a efektivní zaměstnanci.

Byla to zejména koronavirová pandemie, která lidstvu otevřela oči a naplno ukázala, jak křehké je lidské zdraví, a to nejen fyzické. Nucená izolace, nejistá budoucnost a strach zasáhly také v mnoha případech lidskou psychiku. Následující krize v podobě extrémní inflace či válečného konfliktu zdravotní problémy ještě umocnily.

Zaměstnavatelé před péčí o zaměstnance zavírají oči

Jak ukazuje průzkum Barometr zaměstnanců společnosti Up Benefity mezi více než 1000 respondenty tuzemských firem a organizací, výborně nebo velmi dobře se nyní cítí pouze čtvrtina zaměstnanců. Duševní stránka zdraví zaměstnanců na tom není o mnoho lépe. Výborně nebo velmi dobře se cítí jen třetina lidí. Tristní přitom je i péče ze strany zaměstnavatelů, kteří ji hojně opomíjejí. Výsledky ukazují, že skutečnou péči o tělesné zdraví pociťuje jen 14 % lidí, v oblasti péče o duši je to jen desetina.

„To se ale bude muset změnit. Zatímco dnes je nadstandardní podpora zdraví zaměstnanců pro zaměstnavatele velmi zajímavou příležitostí, jak se na pracovním trhu odlišit, do budoucna se stane nutností pro úspěšný chod firem a nedílnou součástí firemních strategií, ne-li prioritou srovnatelnou s finančním ohodnocením. Krize tu totiž budou stále a lidé nezískají příliš prostoru vydechnout,“ říká Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Benefity, která se věnuje péči o zaměstnance již 30 let.

Po malých krůčcích úspěšně k cíli

Přitom zájem, podpora a péče o zaměstnance ze strany zaměstnavatele se zdá být logická. Jen zdravý zaměstnanec v dobré fyzické a psychické kondici je schopný podávat ve firmě adekvátní výkon a být dlouhodobě motivovaný a loajální. Ten stejný zaměstnanec tak firmu pomáhá rozvíjet a posouvat dále.

Není však potřeba dělat hned dramatická opatření. Často stačí zdánlivé maličkosti, které mohou mít zásadní dopad na chod celé společnosti. Zlepšení duševní pohody napomáhá už jen samotný zájem o zaměstnance, jejich potřeby a přání.

„Snaha efektivně komunikovat se zaměstnanci a dát jim možnost upřímně se na pracovišti vyjádřit, má obrovský dopad na psychiku, a tím i na celkovou pracovní atmosféru. To dnes lze pomocí chytrých digitálních nástrojů. Během velmi krátké doby může zaměstnavatel díky modulům v Můj Up, jako je Anketa nebo Měření spokojenosti, zjistit, co zaměstnance trápí nebo co by si přáli, a na základě toho adekvátně reagovat,“ vysvětluje Ela Honická, HR ředitelka společnosti Up Benefity.

Zdraví prochází žaludkem

Co je ale alfou a omegou zdraví? Jednoznačně kvalitní stravování. Na nutnosti podpory zdravého stravování se shodnou nejen odborníci, ale jsou prioritou číslo jedna v oblasti fyzického zdraví i pro respondenty šetření Barometr zaměstnanců. Právě na zdravou stravu by se chtěli ve prospěch svého zdraví zaměřit zaměstnanci nejčastěji. Není proto překvapením, že zájem o cílený příspěvek na stravování roste. Do popředí se dostávají hlavně digitální řešení, kdy např. za obědy lze platit jednoduše bezkontaktní kartou nebo mobilním telefonem.  

„Cílená podpora stravování ze strany zaměstnavatelů má daleko hlubší dopad, než by se mohlo zdát. Například společný oběd s kolegy kromě pravidelného stravování upevňuje vztahy ve firmě a dává zaměstnanci v obědové pauze možnost vypnout,“ vysvětluje Honická.

Sto lidí, sto chutí

Pro zdraví zaměstnanců se dá ale samozřejmě udělat mnohem více. Každý má však jiné potřeby a jiné priority v péči o své zdraví. Průzkum Barometr ukazuje, že kdyby mohli zaměstnanci systematičtěji pečovat o své tělesné zdraví, nejčastěji by se kromě stravování chtěli zaměřit na vycházky a túry, čtvrtina by ráda jezdila na kole nebo běhala a stejný počet lidí by si dopřával wellness nebo lázně. Jen o trochu méně lidí by chodilo plavat či do posilovny. Zdravá strava a pobyt v lázních by nejvíce kromě kvalitního spánku a pobytu v přírodě prospěl také duši zaměstnanců.

Efektivní a zároveň výhodnou cestou podpory jak fyzického, tak i duševního zdraví ze strany zaměstnavatele jsou tzv. širokospektrální benefity. Zaměstnanci mohou vybírat například ze sportu, wellness, masáží, lázní, ale také nákupu vitamínů, brýlí či pomoci psychologa. Každý si tak vybere sám podle svých potřeb a preferencí.

„Vzhledem k nové legislativě, která stanovuje pro benefity různé daňové limity, navíc brzy našim klientům spustíme v aplikaci Můj Up nový převodník mezi kategoriemi Zdraví a Ostatní volnočasové benefity. V rámci něj si mohou zaměstnanci na kartě All Inclusive převádět prostředky podle svých potřeb až do výše legislativních limitů,“ popisuje Nicoletti.

Budoucnost patří péči o zdraví

Úspěch firmy přímo záleží na tom, jaké psychické a fyzické kondici se těší její zaměstnanci. Cest k podpoře v této oblasti je mnoho a záleží na možnostech a prioritách každého zaměstnavatele, jak moc se podpoře zdraví bude věnovat. „Již nyní je však jasné, že právě péče ze strany zaměstnavatele se stane v budoucnu mocným nástrojem k nalákání, ale i udržení motivovaných a angažovaných lidí,“ dodává závěrem Nicoletti.