Revoluce nebo evoluce? Jazykové vzdělávání v éře umělé inteligence

Umělá inteligence. Dvě slova, před kterými v dnešní době není úniku. Stačilo pár měsíců, představení několika služeb a najednou každý přemýšlí, zda právě jeho profesi dříve či později nahradí počítač. Podobné úvahy se nevyhnou ani lidem působícím v jazykovém vzdělávání.

Předně je zapotřebí říct, že „umělá inteligence“ v pojetí, které se v současnosti používá, má do skutečné inteligence daleko. V tomto ohledu se zatím nemáme čeho bát. Ať už ta či ona služba tvrdí, že ji pohání „umělá inteligence,“ ve skutečnosti se jedná „jen“ o komplexní práci s daty, kterým ale stroj vlastně nerozumí. Přestože už dnes počítač vygeneruje během několika vteřin věrohodné texty a fotorealistické obrázky, ve skutečnosti nerozumí tomu, co tvoří – jen si spočítal, jak s největší pravděpodobností splnit zadání (jehož významu stroj také nerozumí). Umělé inteligenci chybí vůle, empatie a skutečná kreativita.

Zatím se tedy nemusíme bát, že by lidský mozek něco mělo zcela nahradit. Existují ale jiné, reálnější hrozby – že pracovníky na mnoha pozicích časem nahradí lidé, kteří se s novou technologií naučí pracovat lépe než ostatní, že zákazníci utečou tam, kde jim za pomoci umělé inteligence dovedou nabídnout kvalitnější službu, nebo že uchazeči o zaměstnání budou vyhledávat práci tam, kde jim zaměstnavatel dokáže nabídnout zaškolení do těchto nejmodernějších postupů. jazykové škole Glossa proto již nyní pracujeme na tom, abychom mohli našim lektorům nabídnout vzdělávání v této oblasti a aby i klienti školy měli možnost tuto technologii vytěžit při svém sebevzdělávání.

„ChatGPT je pro mě už teď skvělý pomocník do přípravy. Zejména generování zdrojových textů, otázek na pochopení porozumění, tvoření kvízů na dané téma,“ říká Kateřina Salloum, vedoucí lektorka francouzštiny v Glosse. Při správném vedení ze strany lektora může chatbot při plánování lekce výrazně pomoci a poskytnout unikátní podklady i nápady, které lze přizpůsobit požadavkům konkrétních studentů. Svým lektorům Glossa bude moci nabídnout vzdělávání, které jim umožní tuto technologii využít na maximum.

Kurzy pro veřejnost v jazykové škole Glossa proto mají již řadu let pro studenty k dispozici komplexní e-learningovou podporu v podobě služby I-pack, kterou mají k dispozici v ceně kurzu, aby na svých znalostech mohli pracovat i mimo kurzy samotné. Nyní jsme ale připraveni jít o krok dále a intenzivně zkoumáme možnosti, jak mohou studenti pro zlepšení svých jazykových dovedností využít i umělou inteligenci. Chystáme pro ně konkrétní tipy a doporučení, jak s její pomocí zlepšit nácvik konverzace, vyzkoušet reálné komunikační situace i připravit se na zkoušky.

V jazykovém vzdělávání bude mít lidský prvek vždy své místo. Jedině skutečný lektor dokáže navrhnout lekce přesně podle potřeb svých studentů, dokáže je přirozeně podpořit v problematických chvílích a upřímně se s nimi radovat při úspěchu. Jedině skutečný HR specialista dokáže komplexně posoudit uchazeče o zaměstnání a vyjednat s nimi ideální podmínky. Je tedy zbytečné vnímat novou technologii jako hrozbu, ale stejně tak je neprozíravé strkat před ní hlavu do písku a tvářit se, že neexistuje. Je tady a může nám všem pomoci odvádět lepší práci.