Jak se připravit na vynikajícího pohovor

Představte si, že náborový pohovor je jako rande. Začíná vzájemným oťukáváním, obě strany mají určitá očekávání. Tento krok v náborovém procesu je kritický, protože ovlivňuje celkový dojem. Nepochybujte o jeho důležitosti. Pokud se na něj úspěšně připravíte, může to mít pozitivní dopad na vaši firmu. Připravili jsme pro vás několik tipů a inspirace v našem článku.

Nábor je komplexní proces, který zahrnuje nejen setkání s personalistou, ale i s budoucími kolegy a šéfem. Před tímto setkáním je důležité nezapomínat na přípravu. Než kandidát vkročí do vaší firmy, měli byste mít za sebou většinu práce. Spoustu důležitých informací můžete získat již před osobním setkáním. Vyhraďte si dostatek času, protože kandidáti si všimnou, pokud jsou odbýváni. Nechcete vytvořit špatný dojem. Respektujte čas a pozornost uchazečů, protože korektní zacházení může později zvýšit šanci, že se někdy v budoucnu potenciální uchazeč znovu přihlásí.

„Na náborech časem nešetříme. Výraznou časovou investici však na oplátku vyžadujeme také od lidí, co se k nám hlásí. Věříme totiž, že zájemci, kteří nám poctivě věnují potřebný čas i pozornost, spíše zapadnou do kolektivu. Proto ke každé vypsané pozici nachystáme hned několik kol pohovorů. Navíc před prvním osobním setkáním pošleme lidem osobní dotazník. Někoho to odradí. Někdo jej zapomene vyplnit. Zbylé uchazeče ale o to raději posíláme do dalších kol“, upřesňuje Tomáš Foltas.

Vytvořte příjemnou atmosféru, protože na detailech záleží.

Příjemné přivítání může rozjasnit celý den. Informujte personál na recepci o plánovaném pohovoru, abyste uchazeče nezaskočili. Pokud plánujete vícekolové pohovory, drobný dárek nebo pozornost může udělat zásadní rozdíl při rozhodování potenciálního uchazeče. Nabídněte něco k pití, ale nepřehánějte to s dobrotami, které by mohly být kontraproduktivní.

Projděte si digitální stopu uchazeče

Před osobním setkáním je každý personalista trochu jak detektiv. Nebo by alespoň mohl být. Pečlivý průzkum sociálních sítí a celkového online profilu uchazečů o práci často ušetří spoustu nepříjemností v budoucnosti. Mnozí lidé mají své profily veřejně přístupné, a to i na některých sociálních sítích. Pokud se vám podaří tyto profily najít, otevře se před vámi bohatý zdroj informací. Například na Facebooku nebo Instagramu můžete odhalit, že uchazeč nepředstavuje hodnotový soulad s vaším týmem, což může významně ovlivnit jeho pracovní výkony. Právě culture fit velmi ovlivňuje pracovní výkony zaměstnanců.

Na druhou stranu, LinkedIn vám může poskytnout užitečné informace o jeho profesních úspěších a potenciální přínosnosti pro vaši firmu.

Před pohovorem je také vhodné zavolat kandidátovi. Tento telefonát může pomoci eliminovat nezodpovědné uchazeče, kteří by na pohovor nedorazili.

V tomto bodě se často hodí moderní HR systémy, jako je třeba Alveno, ten nabízí praktické nástroje pro správu zaměstnanců s možností vlastních poznámek ke každému zaměstnanci. Uchovávejte si všechny důležité informace rychle a bezpečně na jednom místě.

Konkrétní příprava na pohovor

Při přípravě otázek na pohovor vám může pomoci obsah životopisu a motivačního dopisu uchazeče. Zvýrazněte si, co vám přijde zajímavé, a připravte otázky na základě těchto informací. Nezapomeňte pozorně sledovat detaily, jako je styl psaní, zaměření a gramatika, které mohou být také informativní.

Příprava na pohovor je klíčovým krokem v náborovém procesu, a kvalitní příprava může zvýšit úspěšnost celého procesu. Pamatujte na důležité detaily a pozornost kandidátům, i to vám může pomoci najít ideálního zaměstnance pro vaši firmu.

Foltas Foto

Autorem článku je Tomáš Fotlas, který pracuje jako marketingový specialista docházkového a HR systému Alveno. Ten vyvíjí brněnská softwarová společnost IRESOFT, která si zakládá na firemní kultuře a snaží se inspirovat ostatní společnosti. Iresofťáci žijí společnými hodnotami a vedení vytváří inspirativní prostředí založené na samoorganizaci. Věří, že práce by měla v první řadě dávat smysl, protože v ní každý trávíme #2000hodin ročně.