Kategorie CSR a její letošní finalisté

Předposlední kategorii, kterou nám chybí představit je kategorie o nejlepší CSR projekt, který společnost v roce 2023 realizovala. Spolu s kategorií Inovativní zaměstnanecký benefit se jednalo o letos nejnabitější kategorii co do počtu přihlášených nominací. Porota to neměla jednoduché a pro postup do finále vybrala těchto 5 společností. A vy si můžete přečíst, jak představily ve zkratce své projekty.

SAINT-GOBAIN ADFORS CZ

ADFORS GRANT – Unikátní projekt, který rozdává finance a úsměv. S nápadem na vznik přišli sami zaměstnanci. Grant má 5 kategorií – ekologie, kultura, sociální služby, sport a obce, kam mohou jednotlivci, spolky, občanská sdružení a obce zasílat své projekty. Podmínkou je, aby žadatelé byli z okolí výrobních závodů ADFORSu. Za svoji existenci ADFORS GRANT finančně podpořil celkem 87 projektů za téměř 3 miliony korun.
DARUJ SRDCE – Vánoční akce, kdy zaměstnanci ,,kupují“ papírová srdíčka, na která napíší své jméno, někdy i přání a následně je pověsí na stromeček. K vybraným částkám od našich zaměstnancům ADFORS vždy něco přidá a penězi obdaruje některou z místních neziskových organizací.
DEN S ADFORS – ADFORS je hrdým partnerem Smetanovy Litomyšle. V rámci festivalu pořádáme i Den s ADFORS v Klášterních zahradách, kde připravujeme program pro děti. Součástí programu jsou soutěže a výtvarné dílničky. Na tomto dnu se podílí naši zaměstnanci. V loňském roce jsme v zahradách přivítali přes 600 dětí.

Dále se ADFORS od roku 2012 účastní Burzy filantropie v okrese Svitavy, podporuje lokální charity, které zve do svých závodů na vánoční a velikonoční prodejní dny, kde prodávají výrobky svých klientů. Účastní se akcí jako Ukliďme Česko, v rámci Průzkumu spokojenosti za každý vyplněný dotazník zaměstnanců věnují 30 Kč do potravinové banky, každý rok částka převyšuje 50 tisíc Kč, spolupracují s partnerskými středními školami, např. na SZAT v Litomyšli na podzim opravili a vybavili novými notebooky počítačovou učebnu, mají také program pro okolní mateřské školky a mnoho dalšího.

Mezinárodní dny, Foxconn

Jaké mají kulturní zvyky a tradice naši zahraniční kolegové? A jak chutnají jejich tradiční pokrmy? To jsou otázky, které si pokládal projektový „Multiculture“ tým. A proč k tomu nepřidat rovnou i ochutnávku tradičního dezertu? A tak vznikl nápad na náš projekt nazvaný „Mezinárodní dny“.

Pořádáme je v Kutné Hoře jednou měsíčně a pokaždé je spojíme s významným dnem konkrétní země. Při organizaci spolupracujeme s tzv. ambasadory jednotlivých kultur. Domlouváme vhodné pokrmy, které je schopna naše jídelna uvařit a také jak budeme danou zemi prezentovat. Nechybí fotky a výzdoba v národních barvách (dle vlajek), prezentace o dané zemi ve 4K s informacemi. Prezentaci doplňujeme i kvízem o ceny (vždy odkazující na danou národnost).

Pro začátek jsme se zaměřili na sedm nejvíce zastoupených národností v naší společnosti – Bulharsko, Česko a Slovensko, Mongolsko, Skotsko, Ukrajina, Polsko, Rumunsko, a Filipíny. Přičemž první 4 mezinárodní dny už proběhly. Všechny návštěvníky prosíme o hodnocení a komentáře. Ty jsou převážně velmi pozitivní a pochvalné.

Project Tomorrow, dm drogerie

Mise dm pro udržitelnou budoucnost se zaměřuje na edukaci i aktivní zapojení spolupracovníků napříč všemi pozicemi. Cílem je probouzení zájmu i nadšení, které díky aktivitám, do kterých se mohou zapojovat dle svých preferencí, dokážeme šířit mezi zákazníky i mezi sebou.

Aktivity zahrnují základní digi-kurzy i rozmanitější webináře, jejichž absolvování se zahrnuje do pracovní doby. Témata se týkají sortimentu s přesahem do alternativních a udržitelných variant, ale i cirkulární ekonomiky, veganství, obalů. Doplněny jsou akčními výzvami a dobrovolnickými dny, které podporují osobní i týmový rozvoj.

Věříme, že každý z nás může přispět k udržitelné budoucnosti svými rozhodnutími a chováním. Spolupracovníci dm mohou mít vliv na zákazníky a díky svým znalostem je mohou motivovat k udržitelnému a vědomému nakupování. Tímto chceme dlouhodobě přispívat k pozitivním změnám ve společnosti. Těší nás, že naši spolupracovníci jsou inspirací pro své okolí v práci i v osobním životě.

CSR v JT International

JTI se globálně zaměřuje na všechny aspekty CSR. V Česku se věnuje sociální udržitelnost, zejména prostřednictvím platformy Good Company Circle, která propojuje firmy, neziskový sektor i regulátory a poskytuje podporu v oblasti ESG reportingu a pomáhá sdílet nejlepší praxi. Spolupracujeme s organizacemi jako je ŽIVOT90, Klub svobodných matek, Nadační fond pro zaměstnávání osob se zdravotním postižením i s dalšími. Podporujeme tísňovou péči NADOSAH, která pomáhá seniorům žít bezpečně doma, podporujeme Oděvní banku, která poskytuje kvalitní oblečení lidem, kteří ho potřebují. Podílíme se na Akademii podnikání nebo Akademii práce, které pomáhají samoživitelům začít podnikat anebo si najít stabilní zaměstnaní. Jako JTI pracujeme v Česku s řadou partnerů, abychom pomáhali rozvíjet udržitelné sociální a ekonomické prostředí pro komunitu.

S Red Hatem za hranice zraku a pohybu, Red Hat

Softwarová společnost Red Hat v Brně během podzimních prázdnin 2023 uspořádala akci, jejíž cílem bylo otevřeně a hravou formou přiblížit dětem a jejich rodičům život s handicapem. Dvacet dobrovolníků z řad zaměstnanců Red Hatu připravilo aktivity, v rámci kterých si mohlo přes 60 malých i velkých účastníků zahrát taktické stolní hry pro zrakově postižené, vyzkoušet pohyb po prostoru s bílou orientační holí, ovládat počítač s omezením zraku nebo zahrát ping pong na invalidním vozíku. Každá z aktivit byla vedena jedním ze zaměstnanců Red Hatu, kteří se v daných situacích díky svému postižení nacházejí každý den. Projekt ukázal, že i nízkonákladová akce může být atraktivní a s velkým přesahem – upozornil, že téma života s handicapem není tabu a je v pořádku o něm mluvit, ptát se, jak handicapovaní vnímají náš světa jak jim lze pomoci. Akce ukázala, že děti mohou být otevíračem těchto diskusí, protože jejich spontánnost a čistota je inspirací pro nás dospělé.